💙 선한 분쟁
✝ 아모스 5:10-24
"오직 정의를 물 같이, 공의를 마르지 않는 강 같이 흐르게 할지어다." [아모스 5:24]
미국 하원의원이자 민권운동 지도자였던 존 루이스가 2020년에 세상을 떠났을 때 많은 유력 정치인들이 애도하였습니다. 1965년에 루이스는 흑인 시민의 투표권을 보장받기 위해 마틴 루터 킹과 함께 행진하였습니다. 그 행진 중에 루이스는 두개골 골절상을 입고 평생 그 상흔을 지니고 살았습니다. 루이스는 말했습니다. “무언가 옳지 않고, 공정하지 않으며, 공평하지 않은 일을 본다면, 당신은 무언가를 말하고, 무언가를 해야 할 도덕적인 의무가 있습니다.” 또한 그는 “목소리를 내면서 선하고 필요한 분쟁에 빠지는 것을 절대 두려워하지 마십시오.”라고 말했습니다.
루이스는 진리를 지키기 위해 옳은 일을 하려면 “선한” 분쟁이 필요하다는 것을 일찍이 알았습니다. 그는 듣기 싫어 하는 말을 해야 했습니다. 아모스 선지자도 이 사실을 알았습니다. 이스라엘의 죄와 불의를 본 그는 침묵할 수 없었습니다. 아모스는 “아름다운 포도원”이 있는 “석조 건물”을 지으면서도, “의로운 사람을 학대하며 뇌물을 받고 법정에서 가난한 사람들을 억울하게 하는” 권력자들을 꾸짖었습니다(아모스 5:11-12). 아모스는 언쟁을 피해 자신의 안전과 평안함을 추구하기보다는 악을 악이라고 지적하였습니다. 아모스 선지자는 선하고 필요한 분쟁을 일으켰습니다.
하지만 이러한 다툼은 선한 것, 곧 모두의 정의를 위한 것이었습니다. 아모스는 “공의를 강 같이 흐르게 할지어다”라고 외쳤습니다(24절). 선한 분쟁(정의를 위한 의롭고 비폭력적인 분쟁)을 하게 될 때, 우리는 항상 선함과 치유에 목적을 두어야 합니다.
어느 곳에서 성령께서 당신이 이 선한 분쟁을 시작하게 하신다고 느낍니까? 어떻게 하면 하나님의 방법으로 투쟁할 수 있을까요?
<하늘에 계신 아버지, 저 혼자라면 안전한 길을 택해 편하고 조용하게 지낼 것 같습니다. 그러나 하나님의 뜻은 다를 수 있다는 것을 압니다. 하나님을 영화롭게 하기 위해 무엇을 해야 하는지 분별할 수 있게 도와주소서.>
💙 Good Trouble
✝ Amos 5:10-24
"Let justice roll on like a river, righteousness like a never-failing stream!" [ AMOS 5:24 ]
When John Lewis, an American congressman and civil rights leader, died in 2020, people from many political persuasions mourned. In 1965, Lewis marched with Martin Luther King Jr. to secure voting rights for black citizens. During the march, Lewis suffered a cracked skull, causing scars he carried the rest of his life. “When you see something that is not right, not just, not fair,” Lewis said, “you have a moral obligation to say something. To do something.” He also said, “Never, ever, be afraid to make some noise and get in good, necessary trouble.”
Lewis learned early that doing what was right, to be faithful to the truth, required making “good” trouble. He would need to speak things that were unpopular. The prophet Amos knew this too. Seeing Israel’s sin and injustice, he couldn’t keep quiet. Amos denounced how the powerful were oppressing “the innocent and tak[ing] bribes and depriv[ing] the poor of justice in the courts,” while building “stone mansions” with “lush vineyards” (AMOS 5:11.12). Rather than maintaining his own safety and comfort by staying out of the fray, Amos named the evil. The prophet made good, necessary trouble.
But this trouble aimed at something good – justice for all. “Let justice roll on like a river!” Amos exclaimed (V. 24). When we get into good trouble (the kind of righteous, nonviolent trouble justice requires), the goal is always goodness and healing. WINN COLLIER
Where do you sense the Holy Spirit might be prompting you to make some good trouble? How can you discern the godly way to do just that?
<Heavenly Father, if I’m left to myself, I’ll likely play it safe, stay comfortable, keep quiet. But I know that You might ask something different. Help me discern what to do to honor You.>
10. you hate the one who reproves in court and despise him who tells the truth. 11. You trample on the poor and force him to give you grain. Therefore, though you have built stone mansions, you will not live in them; though you have planted lush vineyards, you will not drink their wine. 12. For I know how many are your offenses and how great your sins. You oppress the righteous and take bribes and you deprive the poor of justice in the courts. 13. Therefore the prudent man keeps quiet in such times, for the times are evil. 14. Seek good, not evil, that you may live. Then the LORD God Almighty will be with you, just as you say he is. 15. Hate evil, love good; maintain justice in the courts. Perhaps the LORD God Almighty will have mercy on the remnant of Joseph. 16. Therefore this is what the Lord, the LORD God Almighty, says: "There will be wailing in all the streets and cries of anguish in every public square. The farmers will be summoned to weep and the mourners to wail. 17. There will be wailing in all the vineyards, for I will pass through your midst," says the LORD. 18. Woe to you who long for the day of the LORD! Why do you long for the day of the LORD? That day will be darkness, not light. 19. It will be as though a man fled from a lion only to meet a bear, as though he entered his house and rested his hand on the wall only to have a snake bite him. 20. Will not the day of the LORD be darkness, not light -- pitch-dark, without a ray of brightness? 21. "I hate, I despise your religious feasts; I cannot stand your assemblies. 22. Even though you bring me burnt offerings and grain offerings, I will not accept them. Though you bring choice fellowship offerings, I will have no regard for them. 23. Away with the noise of your songs! I will not listen to the music of your harps. 24. But let justice roll on like a river, righteousness like a never-failing stream! |
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